Den 24 september 2003 fick jag ett telefonsamtal. Det var pappa som sa något om sjukhus och dig och himlen och sjukhus igen, men jag rörde ihop orden och förstod inte riktigt vad han menade. Kanske ville jag inte förstå. Strax därefter kom pappa och hämtade mig med sin röda bil, och vi åkte till sjukhuset. När vi satt i bilen tryckte jag kinderna mot det kalla bilfönstret och mina tårar blev ett med regndropparna utanför. Ser du mig nu? tänkte jag och tittade upp mot den disiga himlen. Någon gång då förstod jag. Inte efteråt. Inte när jag klev över tröskeln till rummet där du låg, död, i sjukhussängen. Mina ögon bländades av allt det vita; ditt vita hår, din likvita kropp iklädd vita bomullskläder och de vita stearinljusen på nattduksbordet. Väggarna, taket och gardinerna gjorde inte heller något försök till kontrast.
Vet du att jag brukade trivas på sjukhus innan den dagen? De vita väggarna och väntrummen fulla med leksaker var en del av min barndom och därmed en del av mig. Lukterna och korridorerna med människor i vita dräkter kändes aldrig främmande.
Jag grät inte på begravningen då jag var omringad av sörjande släktingar i vita kläder. Ja, allt var vitt även då. "Klä er i ljusets färger den dagen", hade du sagt. Men i flera år efter begravningen, då grät jag. När jag duschade och ingen såg. För dina omfamningar och kloka ord var en av orsakerna till att jag kunde stava till trygghet. Farmor.

5 kommentarer:

  1. åh, ellen, du skriver så himla fint alltid & jag hatar att jag är så dålig med ord så att jag inte kan uttrycka det på nåt bättre sätt. men. du är så fin. saknar dig. (på torsdag åker jag till falun, då stannar jag & byter i örebro. likdant på hemvägen på måndagen. om du ville hade vi kanske kunnat ses en stund. jag vet inte hur länge jag stannar, det är väl antagligen inte så länge, men jag hade i alla fall säkerligen hunnit krama dig. ska kolla upp tider & sånt. & hoppas att du vill/kan/kommer träffa mig där. åtminstone en gång. puss.)

    SvaraRadera
  2. ellen du kan verkligen beskriva så att man blir rörd ändå in i hjärtats djup. Så många gånger har jag velat att du ska säga dessa saker till mig och nu äntligen förstår jag mer. älskar dig!

    SvaraRadera
  3. åh, vad fint du skriver.

    SvaraRadera
  4. jag måste få skriva som alla andra. du skriver verkligen så fint och speciellt och intressant. verkligen. sluta aldrig skriva

    SvaraRadera
  5. tror det är nått av de finaste jag läst. kände igen mig i allt det du skrev, just då , just dom sekunderna då sanningen kommer fram då man får veta , just då känner man inte sig själv. just då går man i tusen små bitar,fast man förstår det inte själv. förens hjärnan tänkt klart och man rasar ihop,
    en gång till.

    SvaraRadera