Han pekade mot en björk i den stora skogen och sa att människorna är som träden. "Hur menar du?" frågade hon. Han svarade att trädstammen talar om livet och grenarna vittnar om valen man gör, vägarna man väljer att gå. Trädens löv liknade han vid alla vänner som kommer och går under livets gång. "Inte sällan kommer vinden och stjäl dem ifrån oss, men vissa löv stannar alltid kvar." "Är jag ett sådant löv, ett som alltid stannar kvar?" undrade hon då. Han kisade upp mot den ljusblåa himlen, sedan på henne, och efter det riktade han blicken mot skyarna igen, innan han svarade: "Du är fågeln som sitter på den högsta trädgrenen. Ibland försvinner du, men jag vet att du är där ute någonstans och alltid återvänder. Med dig kommer alltid våren, solen och fågelsången".

9 kommentarer:

  1. Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva, jag vill mest bara att du ska veta att jag älskar allt du skriver och det är så himla fint att jag tappar orden och inte riktigt vet vad jag ska skriva men det är finfint och du är finfin.

    SvaraRadera
  2. Svar: Du behöver inte tacka, ta det bara till dig :) Varje text ger mig en tankeställare, en BRA tankeställare :)

    Så länge du skriver - läser jag.
    Fina du.

    SvaraRadera
  3. jag måste hålla med ellen.
    jag är helt mållös.

    SvaraRadera
  4. Helt underbart vackert finurligt *alla fantastiska adjektiv du kan tänka dig*!!! Du är så himla duktig Ellen. Ses vi till helgen? Hoppas! Puss

    SvaraRadera
  5. jag förstår inte vad du får allt ifrån? det lät negativt & det var självklart inte meningen. så underbart fina liknelser och så underbart fina formuleringar.

    SvaraRadera
  6. varje gång jag läser nåt du har skrivit väcker det tusen miljarder känslor & åh. starkast är dock alltid (nästan) stoltheten & kärleken. till dig & till det du skriver & till alla ord som finns & åh. du är så himlahimla duktig. & jag blir så himlahimla stolt. & så saknar jag dig väldigt.

    SvaraRadera
  7. Åhh, det där var underbart skrivet. Gjorde mig nästan tårögd.

    SvaraRadera
  8. helt fantastiskt, jag får gåshud över hela kroppen när jag läser dina texter!

    SvaraRadera
  9. Åh detta var otroligt vackert. Verkligen. Du har talang!

    SvaraRadera